Wednesday 3 May 2017

Petua Mudah Rawat Jerawat (No 6 tu petua paling mudah)

Jerawat adalah salah satu masalah kulit yang hampir semua orang hadapi. Bezanya teruk atau tak jelah. Macam kak ha sendiri, sampai umur sekarang memang jerawat ni memang keluar especially time nak sampai waktu period. 

Tapi kak ha pernah hadap jerawat yang teruk masa zaman kak ha belajar dulu2. Tapi takde plak pic nak share. Sebab tak sanggup nak simpan gambar huduh 😂😂😂

Petua 1
Rendam asam gelugor semalaman. Tumbuk pucuk jambu batu, kemudian campur dengan air rendaman tadi. Sapukan di muka. Buat 2 kali seminggu.

Petua 2
Campurkan serbuk kayu manis dengan bedak sejuk dan sedikit air. Kemudian sapukan campuran tadi pada muka sebelum tidur. Lakukan sekerap yang boleh.

Petua 3
Campurkan susu, madu dan putih telur. Kacau sebati. Sapu di muka dan biar 25 minit. Amalkan selalu.

Petua 4
Campurkan perahan air limau dengan sedikit tepung beras. Gaul hingga sebati dan sapu ke muka. Biar seketika fan bilas dengan air. Amalkan selalu.

Petua 5
Belah sebiji tomato. Sapukan rata pada muka sebelum masuk tidur. Biar hingga kering. Buangkan biji tomato yang melekat di muka. Basuh muka pada waktu pagi. Amalkan seminggu sekali.

Petua 6
Picit jerawat dengan tangan yang bersih. Lepas tu sapu sedikit tawas pada bekas jerawat. Lakukan selalu. Insya'Allah jerawat tak akan tumbuh lagi.

Petua 7
Tumbuk seulas bawang putih yang telah dibuang kulitnya. Titik pada jerawat secara melata pada muka. Titik sebelum tidur. Amal setiap malam. 

Ok, itu je petua yang kak ha nak share. Banyak lagi petuanya tapi ni kak ha pilih yang senang senang je.. Ade masa nanti kak ha share lagi yang lelain okeh. 

Love, Kak Ha

No comments:

Post a Comment