Friday 4 September 2015

Soal Jawab Kehamilan : Sembelit


Rata - rata ibu yang hamil pasti akan mengalami masalah sembelit dari awal kehamilan. 

Jangan bimbang tentang perkara ini sebab ia adalah perkara yang biasa terjadi kepada ibu hamil.

Kalau ikut pengalaman saya sendiri, saya akan pastikan dalam sehari saya akan minum dalam 8-10 gelas penuh air untuk elakkan dari terkena sembelit. Kadang - kadang bila kurang minum air, memang akan sembelit. So kat situ tau dah yang hari tu kita tak cukup air. Hihi.

Punca Sembelit

Sembelit ketika hamil terjadi disebabkan peningkatan hormon progesteron yang menyebabkan pengenduran otot sehingga usus kita menjadi kurang efisien untuk bekerja. 

Selain itu juga, sembelit ketika ini juga disebabkan oleh tablet zat besi (iron) yang diberikan oleh doktor. Pengambilan tablet zat besi ini bukan sahaja menyebabkan sembelit malah menyebabkan warna najib ibu menjadi kehitam-hitaman. 

Cara Mengatasi

Ada beberapa cara yang biasa untuk mengelak daripada terkena sembelit seperti memperbanyakkan minum air, makan makanan yang berserat tinggi (seperti sayuran dan buah - buahan) dan bersenam. 

Selain mengamalkan cara di atas, saya akan memastikan setiap hari saya ambil Ostematrik sebelum tidur bagi menggalakkan proses pengecutan dan pengenduran otos usus lebih efisien. 


Ostematrik akan memastikan otot bekerja seperti biasa dan sepanjang saya mengamalkan Ostematrik ketika hamil ni, tak pernah lagi saya sembelit. Alhamdulillah.. Lega.. Hihi... 

Untuk mommies yang nak cuba Ostematrik yang banyak giler kelebihannya ni, jangan segan untuk berhubung dengan saya oka!!

Your Trusted Shaklee Independent Distributor
Jiha
Ig : Jiha_Penasihat _Kehamilan
Blog : najihasudi.blogspot.com
Tele / WhatsApp / SMS / Call : 0175012307

No comments:

Post a Comment