Friday 28 August 2015

Penjagaan Gigi Ketika Hamil

Ketika hamil, kesihatan gigi juga akan diambil kira. 

Tau tak, ketika kita mengandung, potensi untuk mendapat Gingivitis sangat tinggi disebabkan perubahan hormon.

Gingivitis ialah keradangan pada gusi yang disebabkan plak yang berkumpul di celahan antara gigi dan gusi. Plak pula ialah lapisan nipis tidak berwarna yang terdiri daripada 95% bakteria. 

Bila plak dah terkumpul, ia akan menyebabkan kehilangan tulang di sekitar gigi (periodontitis) dan seterusnya menyebabkan kehilangan gigi. 

Lebihan plak ni bukan sahaja sebabkan gigi tertanggal, malah ia juga menyebabkan gusi membengkak, berdarah, kemerahan dan radang. 

Untuk mengelakkan masalah ini, ibu - ibu hamil boleh amalkan tips seperti di dalam gambar ni



Selain itu juga, ibu - ibu hamil sangat digalakkan untuk mengambil pil kalsium bagi membantu menghasilkan tulang gigi yang lebih kuat dan membantu mencukupkan keperluan kalsium untuk ibu hamil dan bayi. 

Kalau ikut pengalaman sendiri, hamil kali kedua saya amalkan makan pil kalsium dan hasilnya, gigi tidak lagi mereput seperti hamil kali pertama dulu. Lega sangat.. Ada rakan saya yang mengalami masalah pergigian ketika hamil ni ambil juga pil kalsium yang saya cadangkan dan beliau sungguh gembira dengan kesannya! 



Apa yang saya cadangkan?? 

Pil kalsium shaklee ialah Ostematrik


Saya kalau sehari tak telan Ostematrik time - time pregnant ni memang rasa tak best sangat. Kebaikannya bukan jer untuk gigi tapi lebih daripada tu.

Nantikan nest entry pasal ni okeh!!


Your Trusted Shaklee Independent Distributor
JIHA
Fb : Najihah Sudi
Blog : najihasudi.blogspot.com
Call / Tele / WhatsApp / SMS : 0175012307




No comments:

Post a Comment